Økt digitalisering og oppmerksomhet på enkle og effektive løsninger for befolkningen skaper muligheter, men gir også sårbarheter. Dette utnytter kriminelle og svindler staten for milliardbeløp.
Ifølge en fersk rapport om registermanipulasjon fra Nasjonalt tverretatlig analyse og etterretningssenter (NTAES) er offentlige systemer sårbare for misbruk. Flere av dagens løsninger for kontroll er ikke gode nok. Dette gjør det mulig for kriminelle å gjennomføre svindel i milliardklassen. NTAES har utarbeidet en rapport om registermanipulasjon på oppdrag fra det tverretatlige a-krimsamarbeidet, som består av Skatteetaten, Nav, Arbeidstilsynet og politiet.
– Dagens systemer har enkelte sårbarheter som gjør det mulig å manipulere informasjon i registrene som tilrettelegger for å gjennomføre bedragerier. Informasjonen i rapporten er viktig for registereierne, slik at de kan iverksette tiltak for å forhindre denne typen alvorlig kriminalitet, sier lederen av Nasjonalt tverretatlig analyse og etterretningssenter, Ellen Kittelsbye, i en pressemelding.
Rapporten trekker frem særlig fire svakheter som gjør systemene sårbare for misbruk
I rapporten har NTAES sett nærmere på en rekke viktige registre i offentlige forvaltning. De peker på at ansvaret for å hindre registermanipulasjon går på tvers av ulike fagområder og de mener at samarbeid mellom aktørene er avgjørende for å lykkes. Rapporten trekker frem særlig fire svakheter som gjør systemene sårbare for misbruk.
1. Manglende samfunnsperspektiv i forvaltning av registre og data oppstår når risikovurderinger gjøres ut fra en etats behov. Risiko for manipulering er ikke tilstrekkelig vurdert.
2. Brukervennlighet går foran alt når digitale systemer og forvaltningsprosesser effektiviseres, uten å ha tilstrekkelige kontrollmekanismer. Forenklingene gjør det også lettere å begå kriminalitet.
3. Mangelfull deling av informasjon for å vurdere pålitelighet i dataene.
Informasjon som kunne gitt en bedre risikobasert tilnærming benyttes ikke. Terskelen for deling av mistanker er høy og hemmet av manuelle prosesser og manglende juridiske avklaringer.
4. Manglende retting gjør at uriktige opplysninger blir lagt til grunn ved saksbehandling i egen etat eller av andre. Retting av feil er ofte begrenset til egne fagsystem og rettes ikke i registrene som brukes av øvrig forvaltning.
– Manipulasjon av offentlige registre er en alvorlig trussel mot velferdssamfunnet og kan undergrave tilliten til myndighetene. Vi tar resultatene fra rapporten på alvor og har satt ned en tverretatlig gruppe som utarbeider forslag til tiltak for å redusere risikoen for misbruk, sier Ole Johan Heir, direktør i Nav kontroll og felles talsperson for det tverretatlige a-krimsamarbeidet.
Les hele rapporten om registermanipulasjon her.
DETTE ER NTAES:
NTAES er et samarbeid mellom politiet, Skatteetaten, Nav og Arbeidstilsynet i arbeidet mot økonomisk kriminalitet, herunder arbeidslivskriminalitet.
NTAES skal utarbeide nasjonale analyse- og etterretningsprodukter som beslutningstøtte for det tverretatlige a-krimsamarbeidet.
Produktene fra NTAES skal gi grunnlag for at etatene hver for seg og sammen kan prioritere og koordinere tiltak for å forebygge, bekjempe, avdekke og forhindre økonomisk kriminalitet, herunder arbeidslivskriminalitet.
Oppdragsgiver og primærmottaker er styringsgruppen for NTAES og a-krimsamarbeidet, på vegne av Det sentrale samarbeidsforum (DSSF). I DSSF er direktørene fra etatene i det tverretatlige a-krimsamarbeidet, riksadvokaten og tolldirektøren representert. Sekundærmottakere defineres ut fra det enkelte oppdrag.