Om legitimasjon og håpløshet

Om legitimasjon og håpløshet

Publisert av Webredaktør NØF den 01.08.22.

Hva skyldes alt maset om at banken din krever legitimasjon? Finanstilsynet mottar jevnlig henvendelser fra personer som stiller spørsmål ved hvorfor banken krever legitimasjon, med henvisning til hvitvaskingsloven. Hvorfor krever banken det, når man har vært kunde i banken lenge, og slettes ikke er kriminell? Innlegget er skrevet av seksjonssjef Anders Schiøtz Worren i Finanstilsynet og ble publisert i Dagens Næringsliv 21. juli 2022.


Også enkelte banker har tidvis samme respons, senest i DN 14. juli der en konserndirektør i DNB gir uttrykk for at det er liten sammenheng mellom hvitvaskingsrisiko og det å ha en rekke kunder som ikke er legitimert av banken.

Hvitvaskingsregelverket bidrar til både å forebygge og avdekke kriminalitet. I forebyggingen ligger blant annet kravet om at banker m.fl. må innhente kundeinformasjon og dokumentasjon, herunder kopi av gyldig legitimasjon. Noen av DNs lesere husker kanskje tiden da en kunne åpne anonyme kontoer, og banksekretesse var viktigere enn renter og gebyrer for visse kundesegmenter? Den tiden er heldigvis forbi for lengst, og i dag er mange også enige i at sikker identifisering av kunder bidrar til å forebygge falske identiteter brukt av kriminelle.

Bedre arbeid hos bankene har også ledet til et fall i bruken av falske ID-dokumenter og kriminelle med flere kundeforhold under ulike identiteter. Ikke sjelden er selve kopien av legitimasjonen nyttig for politiet i en etterforskning, tidvis av så banale grunner som at de trenger å vite hvordan den siktede ser ut.

Men hvordan har det seg da at Finanstilsynet maser om disse gamle og etablerte kravene? Les innlegget her.